آشنایی با یاتاقان و وظایف آن در خودرو

آشنایی با یاتاقان و وظایف آن در خودرو، در این مقاله قصد داریم به این مورد که یاتاقان چیست و چه وظایفی بر عهده دارد بپردازیم. موتور یا همان قلب تپنده خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است. یاتاقان که با اصطلاح انگلیسی آن یعنی «برینگ» هم شناخته می‌شود وسیله‌ای است که امکان حرکت را بین دو جسم ایجاد می‌کند. این قطعه که بیرینگ هم نامیده می‌شود به شکل نیم‌دایره و نازک است. در موتور خودرو، باید حرکت بالا و پایین پیستون توسط میل‌لنگ به حرکت چرخشی تبدیل شود تا خودرو راه بیفتد. بنابراین میل‌لنگ باید به موتور نزدیک و با آن در ارتباط باشد. برای این نزدیکی و تکمیل ارتباط آن‌ها، تکمیل تبدیل حرکت پیستون به میل‌لنگ و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این نزدیکی، از یاتاقان استفاده می‌شود.

یاتاقان چیست؟

یاتاقان یکی از مهم ترین اجزا مکانیزم چرخشی موتور می باشد.همه ما میدانیم که وقتی دو فلز را با قدرت زیادی روی هم بسابیم حرارت زیادی که ناشی از اصطحکاک میان این دو فلز می باشد تولید خواهد شد.حال فرض کنید اگر قرار باشد قطعات فلزی موتور روی هم سابیده شوند چه اتفاقی خواهد افتاد. یاتاقان واژه‌ای است که تقریبا همه‌ ما نام آن را شنیده‌ایم و درباره‌ آن این اطلاعات حداقلی را می‌دانیم که یاتاقان بخشی از موتور خودرو یا قطعات فنی آن است. عبارت یاتاقان زدن هم به گوش بیشتر ما آشناست. 

وظیفه یاتاقان این است که از سابیدگی میان فلزات جلوگیری کند و این وظیفه را با ایجاد کردن یک لایه روغنی که به آن فیلم روغنی هم می گویند انجام می دهد که اصطحکاک بین قطعات فلزی را از بین می برد یا به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد.اگر یاتاقان وظیفه خود را بدرستی انجام ندهد بخش های فلزی مستقیما رو هم سابیده شده که موجب ایجاد حرارت بسیار بالاو در نتیجه ایجاد صدمه بسیار جدی برای بخش های متحرک موتور می شود.این صدمه گریبان یاتاقان را هم می گیرد بطوری که یاتاقان بدلیل افزایش حرارت دچار سوختگی شده و دیگر توانایی کاهش اصطحکاک میان شاتون و میلنگ را ندارد در نتیجه اصطلاحا می گویند خودرو یاتاقان زده است.

وظایف یاتاقان

  • تنظیم لقی عمودی بین سیلندر و میلنگ
  • کاهش و از بین بردن تقریبی اصطحکاک میان سیلندر و میلنگ و یا کاهش ان تا حد قابل قبولی
  • کاهش اصطحکاک میان شاتون و میلنگ و جلوگیری از خوردگی آنها

محل قرار گیری یاتاقان در موتور

یاتاقان بین دسته پیستون و و میلنگ قرار دارد و خرابی آن به این صورت است که بدلیل افزایش دما قالب طبیعی خود را از دست داده و اگر بازهم داغ تر شود ذوب می شود و دسته پیستون به میلنگ می چسبد که موجب سوختگی موتور می شود.