تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی در چیست و کدام یک برای خودروی ما مناسب است

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی در چیست و کدام یک برای خودروی ما مناسب است، چرا نباید بنزین سوپر بزنیم و تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی در چیست؟ اگر این سوال ها نیز ذهن شما را مشغول کرده است با ما همره باشید. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که پس از مواجهه با نقص فنی در موتور و مراجعه به تعمیرگاه و جویا شدن علت، با این پاسخ از تعمیرکار روبرو شده باشید که استفاده از بنزین معمولی به‌جای بنزین سوپر به موتور شما آسیب رسانده و هزینه‌ای هنگفت برایتان برجای گذاشته است.

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی 88 و در سوپر 91 است!!!.لازم به ذکر است که در دیدگاه اکثر کارشناسان بنزین معمولی دارای عدد اکتان بین 85 تا 90 و بنزین سوپر دارای اکتان بالای 90 است.به‌ طور خلاصه عدد اکتان میزان اشتعال و خودسوزی بنزین را مشخص می‌کند و هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت سوخت بالاتر بوده و درجه خودسوزی بنزین پایین‌تر است. به عبارت دیگر بنزین سوپر در مقابل احتراق مقاومت بیشتری داشته و در فشارهای بالاتر انفجار صورت می‌گیرد. باید توجه داشت که خودسوزی به معنی آن است که بنزین بدون جرقه شمع منفجر می‌گردد؛ این امر برای سوخت خوب اصلا قابل قبول نیست و یک سوخت خوب حتما باید توسط جرقه شمع مشتعل گردد و هر چقدر شعله احتراق به صورت یکنواخت پخش شده و به پیستون برسد انرژی مفید بیشتری را تولید خواهد نمود.

بنزین سوپر با ینزین معمولی کدام یک باب میل خودروی شماست

دانستن عدد اکتان و نوع بنزین مناسب خودرو توسط مالکان امری مهم است که سبب استفاده‌ی بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود. پس طبیعی است که توجه به این نکته در مورد خودروهایی که می‌بایست از بنزین سوپر استفاده کنند ضرورت بیشتری می‌یابد. زیرا اگر در خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر استفاده شود، فقط از توان خروجی خودرو کاسته می‌شود، در حالی که خودروهایی که نیاز به بنزین سوپر دارند، در درازمدت صدمات جدی موتوری و قطعات مرتبط مانند پیستون، شاتون، میل‌لنگ و حتی بلوک سیلندر را تجربه می کنند. عموم افراد بر این باورند که استفاده از بنزین سوپر، کارایی بهتر و استهلاک کمتری برای موتور به ارمغان آورده و به‌اصطلاح تمیزتر می‏‌سوزد.

استفاده از بنزین با اکتان بالا به لحاظ علمی انرژی بیشتری نمی‌تواند تولید نماید چراکه مقدار انرژی تولیدی بنزین، به ساختار آن بستگی دارد نه به عدد اکتان آن. در ساختار بنزین هرچه تعداد پیوندهای کربن- کربن بیشتر باشد انرژی تولیدی آن نیز بیشتر خواهد بود و این پیوندها ارتباطی با عدد اکتان ندارند ولیکن استفاده از بنزین با اکتان بالا، عملکرد موتور را بهینه می‌کند. عدد اکتان بهینه بنزین تمامی وسایل نقلیه، توسط کارخانه سازنده باید اعلام گردد و حتما بر اساس دستورالعمل سازنده باید بنزین مناسب انتخاب گردد تا مانع از آسیب‌های احتمالی موتور شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر هر دلیلی چه تناسب آن با موتور خودرو و چه به خاطر هزینه از بنزین معمولی استفاده می‌کند؛ بهتر است هر 3000 کیلومتر از بنزین سوپر استفاده نمایید چراکه این امر تا حدود زیادی ضامن تمیزی سوزن‌های انژکتور خودروی شما است.