دودهای سیاه، سفید و آبی خروجی از اگزوز خودرو، هرکدام نشان دهنده چه مواردی می تواند باشد

دودهای سیاه، سفید و آبی خروجی از اگزوز خودرو، هرکدام نشان دهنده چه مواردی می تواند باشد، چک‌ نمودن روغن‌سوزی خودرو یکی از موارد مهمی است که باید به هنگام خرید خودرو بررسی شود ولی سوال اینجاست که در مدت زمان کوتاه بازدید و یا کارشناسی خودرو این امر چگونه قابل تشخیص است؟ برای این امر خودرو را روشن نموده و دود خروجی از اگزوز را چک کنید، احتمالا با دودهای سیاه، آبی و سفید مواجه خواهید شد که هر کدام نشان از مشکلی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع دودهای خروجی از اگزوز بپردازیم.

دود سیاه:

بخار موتور ماشین به‌رنگ سیاه، یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در خودروها پیش می‌آید. چنانچه در هنگام استارت با این دود مواجه شدید عجله نکرده و اندکی به خودرو فرصت دهید تا شاید برطرف گردد؛ اگر این امر ادامه پیدا کرد سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل است و باید به یک مکانیک باتجربه رجوع کرده و خودرو را سرویس نمایید. شایان ذکر است که این موضوع در خودروهای دیزلی قدیمی امری شایع بوده و تقریبا همیشه رخ می‌دهد. البته اگر در این خودروها رسیدگی به موقع انجام شود از این حالت جلوگیری می شود. اما به طور کلی علت دود سیاه اگزوز را می توان به موارد زیر نسبت داد:

  • مخلوط نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق
  • تنظیم نبودن کاربراتور
  • صحیح نبودن تایمینگ موتور
  • وجود نشتی در انژکتورها
  • گرفتگی فیلتر هوا
  • فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی

 دود سفید:

در مواقعی، بخار موتور ماشین به‌رنگ سفید درخواهد آمد. در مورد دود سفید دو حالت وجود دارد یکی اینکه در حقیقت دود سفیدی وجود ندارد و بخار است که از اگزوز خارج می شود. این مورد در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد قابل مشاهده است و جای نگرانی ندارد. اما در حالت دوم که باید جدی گرفته شود دود سفید خروجی از اگزوز به معنای این است که مایع خنک کننده خودرو وارد محفظه احتراق شده است و می‌سوزد. به طور کلی دلایل خروج دود سفید از اگزوز را میتوان به صورت زیر برشمرد:

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترک خوردگی سرسیلندر و یا بلوکه موتور
  • سوختن روغن هیدرولیک گیربکس

دود آبی:

بخار موتور ماشین اگر به‌رنگ آبی درآید، به معنای روغن‌سوزی در موتور است. به این مورد باید بیشتر از موارد دیگر حساس بود. اگر شکل دود آبی اگزوز در زمان مناسب برطرف نشود، می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بیشتر و حتی خرابی کامل موتور شود. به طور کلی دلایل زیر را برای خروج دود آبی از اگزوز می توان نام برد:

  • شکستن رینگ پستون
  • خراش برداشتن دیواره سیلندر
  • شکستگی و یا خرابی در بوش سوپاپ

چنانچه با هیچکدام از این دودهای آبی و یا سفید مواجه نشدید سراغ مرحله بعدی بروید تا از عدم روغن‌سوزی موتور مطمئن گردید. پس از گرم شدن موتور دریچه روغن را باز کنید. بلافاصله پس از باز کردن دریچه روغن؛ بخاری از آن بیرون خواهد آمد اگر این بخار به صورت مستمر ادامه داشته باشد یعنی اینکه با روغن‌سوزی مواجه هستید.

علاوه بر این راهکارها روش دیگری نیز برای مالکان خودرو جهت چک نمودن روغن‌سوزی وجود دارد و آن هم چک نمودن میزان روغن است. چنانچه کاهش روغن بیش از حد معمول باشد می‌تواند نشان از روغن‌سوزی نیز باشد، هر چند کم کردن بیش از حد متعارف روغن دلیل حتمی بر روغن‌سوزی نبوده و سایر موارد نیز باید بررسی گردد. باید به این نکته مهم توجه داشت که تشخیص روغن‌سوزی در مراحل اولیه کار بسیار دشواری بوده و از عهده هر کسی ساخته نیست.