سیستم پایداری خودرو یا ESC چیست و سنسور زاویه فرمان چه وظیفه ای در این سیستم دارد، در خودروهای امروز سیستم‌های امنیتی بسیاری تعبیه شده است تا میزان خطر را برای راننده و سرنشینان به حداقل برساند، یکی از این تکنولوژی‌ها حسگر زاویه فرمان است؛ اما اینکه این تکنولوژی به چه صورت کار می‌کند؟ در کجای خودرو قرار گرفته است؟ و چه مزایایی دارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

بیشتر خودروهای مدرن امروزی همراه با تکنولوژی‌های بسیاری روانه بازار می‌شوند که این امکانات راحتی و ایمنی راننده و سرنشینان را بیشتر می‌کند. یکی از این همین تکنولوژی‌ها حسگر زاویه فرمان است این سنسور به کامپیوتر مرکزی (PCM) خودرو که مخفف عبارت Powertrain control module است متصل شده است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی هر یک برای این تکنولوژی خود نامی متفاوت انتخاب کرده‌اند که البته این موضوع هیچ تاثیری بر تفاوت عملکرد سیستم‌ نخواهد داشت و همگی یک کار مشابه انجام می‌دهند که چیزی نیست جز حفظ تعادل و پایداری خودرو.

حسگر زاویه فرمان که به SAS هم شهرت دارد بخشی از سیستم کنترل پایداری خودرو است. همچنین حسگر زوایه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که هر کدام بدون حضور دیگری قادر به ارائه عملکرد مناسبی نخواهند بود. پس اجازه دهید در ابتدا توضیح خلاصه‌ای از سیستم کنترل پایداری خودرو بدهیم.

سیستم پایداری خودرو چیست؟

سیستم پایداری خودرو یا همان ESC در واقع تعادل خودرو در جاده را برقرار می‌کند. این سیستم با تشخیص عدم تعادل خودرو و دخالت ترمز در این فرایند سعی می‌کند تا تعادل خودرو را حفظ کند. در واقع زمانی که جهت چرخ‌ها به طور اتفاقی تغییر می‌کنند و فرمان به سمت مخالفی کشیده می‌شود این سیستم وارد عمل شده و پایداری خودرو را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد کنترل خودرو از دست راننده خارج شود. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان کنترل تصادفات بین المللی از زمان حضور این سیستم در خودروها میزان تصادفات جاده‌ای به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده‌اند. بد نیست بدانید که این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون بنز و BMW معرفی شد.

حسگر زوایه فرمان در کجا قرار گرفته است؟

شاید تصور کنید که فقط یک حسگر برای این سیستم در نظر گرفته شده است در صورتی که تعدادی از این حسگرها در خودروی شما وجود دارد و فقط یک سنسور نیست. این حسگر در ستون فرمان واقع شده است تا بتواند میزان چرخش ناخواسته فرمات و چرخ‌ها را تشخیص دهد. در برخی از خودروها نیز این حسگر نزدیک به چرخ‌ها قرار گرفته است. با تشخیص این سیگنال‌ها که توسط حسگر زاویه فرمان تشخیص داده می‌شود و ارسال آن به سیستم کنترل پایداری خودرو، تعادل خودرو در جاده برقرار می‌شود.

همان طور هم که از نام این تکنولوژی مشخص است، این حسگر میزان زاویه فرمان را بررسی می‌کند و سیگنال‌های دریافتی خود را به سیستم کنترل پایداری ارسال می‌کند که این سیگنال‌ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارند. سیگنال دیجیتال و آنالوگ هر یک از متد متفاوتی برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می‌کنند. سنسور دیجیتال که در بسیاری از خودروها وجود دارد، از نور LED برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می‌کند که نرخ چرخش فرمان را با استفاده از آن تشخیص می‌دهد و سپس این اطلاعات را به سیستم ESC ارسال می‌کند که در صورت وجود انحراف و ایجاد خطر نور زرد رنگ یا قرمز رنگی بر روی مانیتور تعبیه شده در خودرو قابل مشاهده خواهد بود و شما را از وجود خطر آگاه می‌کند.