موتور توربو شارژر چیست و سوخت مناسب چه تأثیری در کارایی آن دارد

موتور توربو شارژر چیست و سوخت مناسب چه تأثیری در کارایی آن دارد، با پیشرفت صنعت خودرو در جهان، مهندسین این صنعت به دنبال ساخت خودروهایی با قدرت موتور بالا، سرعت و شتاب بیشتر برای جذب مشتریان بودند، اما در نگاه اول افزایش قدرت موتور وابسته به افزایش حجم موتور و در نتیجه افزایش وزن و بالا رفتن مصرف سوخت خودرو است. از طرفی استانداردهای بین‌المللی سختگیرانه در جهت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، خودروسازان را مجبور می‌کند که خودروهایی با حجم موتور پایین تولید کنند. موانع پیش رو باعث شده تا مهندسین صنعت خودروسازی راه دیگری برای افزایش راندمان موتور اتومبیل‌ها پیدا کنند.

موتور توربو شارژر

توربو شارژ یا پرخوران، سیستمی ‌است که می‌تواند بدون افزایش حجم موتور، قدرت آن را بیش از 50 درصد بیفزاید و مصرف سوخت را در حالت رانندگی معمولی کاهش دهد! به‌طور ساده سیستم توربو شارژر متشکل از دو توربین پره‌ای کوچک است که با شفتی به هم متصل شده‌اند و یکی از آن‌ها در مسیر خروج دود و دیگری در مسیر ورود هوا به موتور قرار دارد و با خروج دود از اگزوز توربین دیگر هوای فشرده را مکیده و به داخل محفظه احتراق می‌دمد.

این سیستم به‌دلیل برخورداری از مزایایی همچون کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش توان خروجی موتور، به‌سرعت در میان خودروسازان و خریداران مورد قبول واقع شد، به‌طوری که امروزه تعداد قابل توجهی از اتومبیل‌های به‌روز با موتورهای توربوشارژ به بازار عرضه می‌شوند و روزبه‌روز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

توربوشارژ هم مانند تمامی ‌تکنولوژی‌های جدید مزایا و معایبی دارد و به‌دلیل کارکرد با فشار، دما و دور بالا حساس بوده و اصول نگهداری خاصی را نسبت به خودروهای تنفس طبیعی می‌طلبد تا معایب آن به کمترین میزان ممکن برسد.

استفاده از سوخت مناسب

شاید به گوشتان خورده باشد که در موتور توربوشارژ باید از بنزین سوپر استفاده کرد؛ حال سوال اینجا است که در صورت استفاده از بنزین معمولی چه مشکلی برای پیشرانه‌های مجهز به سیستم پرخوران یا توربوشارژ پیش می‌آید؟

در موتور توربوشارژ، مرحله مکش و انفجار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که دمای هوای ورودی به سیلندر به‌دلیل گذشتن از توربو بیشتر از موتورهای تنفس طبیعی بوده و در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین امکان ایجاد ضربه (ناک) به‌علت خودسوزی ترکیب هوا و سوخت قبل از جرقه زدن شمع وجود دارد. این انفجار معمولا قبل از به حداکثر رسیدن تراکم صورت گرفته و ضربه شدیدی به پیستون‌ها و دیگر قطعات موتور وارد می‌کند.

بنزین با اکتان پایین در مقابل حرارت از مقاومت کمتری برخوردار است و موجب افزایش احتمال خودسوزی ترکیب هوا و بنزین می‌شود. به همین دلیل در ایران استفاده از بنزین سوپر که عدد اکتان بالاتری دارد برای موتور توربوشارژ مناسب‌تر است.