نشانه های خرابی یاتاقان چیست

نشانه های خرابی یاتاقان چیست، در این مقاله قصد داریم نشانه های خرابی یاتاقان را بررسی کنیم و پیشنهاد می کنیم همیشه بصورت دوره ای و مرتب خودرو خود را بررسی کنید تا از هزینه های گزاف تعمیرات سنگین خودرو خود جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا با نشانه های خرابی یاتاقان بیشتر آشنا شوید.

نشانه های خرابی یاتاقان

یاتاقان زدن ناشی از جازدن

اگر یاتاقان را دیده باشید روی آن شیار هایی وجود دارد و همچنین رینگ داخلی غلتشی استوانه ای یاتاقان در رینگ بیرونی قرار میگیرد.اگر به هر دلیلی رینگ داخلی بد در رینگ بیرونی جا زده شود و یا با فشار زیادی این عمل انجام شود این شیار ها رنگ تیره ای پیدا می کند و یا اگر فشار اعمال شده بسیار زیاد باشد شیار های مشکوکی روی یاتاقان ایجاد می شود که با دیدن این شیار ها باید فورا اقدام به تعویضیاتاقان کنید.

آلودگی

در مقاله ای تحت عنوان فیلتر هوا نسبت به ورود آلودگی ها به داخل موتور اخطار داده ایم اما در اینجا بررسی میکنیم اگر این آلودگی وارد شود چه اتفاقی خواهد افتاد.زمانی که هر نوع الودگی و یا ناخالصی روییاتاقان قرار بگیرد باعث سابیدگی شده و فرایند خرابی یاتاقان را سرعت می بخشد.زمانی که آلودگی ها که عمدتا از جنس غبار نیز هستند روی سطح می نشینند باعث خشن شدن سطح و خوردگی یاتاقان در نهایت موجب لقی این قطعه حساس می شوند که ضرر های جبران ناپذیری را بوجود می آورد.

آلودگی هایی که موجب خرابی در یاتاقان می شوند :

1-استفاده از قطعات کارکرده و کثیف

2-گرد و خاک

3-درز گیری ناکافی

4-روانساز های ناخالص و آلوده

5-خرده ریز قطعات دیگر که توسط روانساز به یاتاقان منتقل می شود

خوردگی

خوردگی در یاتاقان به شکل های مختلفی رخ می دهد که یکی از مهم ترین آن ها زمانی رخ میدهد که سطح درگیر با یاتاقان بنا به هر دلیلی که یکی از ان ها خوردگی می باشد زنگ بزند که وقتی یاتاقان روی این سطح حرکت می کند دچار ساییدگی می شود.

زمانی که میزان انطباق سطح یاتاقان با سطوح در گیر دارای اندکی آزادی باشد،حرکت های ریزی رخ میدهد که موجب کند شدن حرکت و سایش شدید یاتاقان می شود و در نتیجه ایجاد خوردگی در این قطعه می شود.

روانسازی اشتباه

در ابتدای بحث گفتیم که روغن و روانسازی سطح دو فلز موجب راحتی و از بین رفتن اصطحکاک در حرکت دو فلز از روی یکدیگر می شود و عمر قطعات را افزایش می دهد ولی اگر این دوانسازی به صورت درست انجام نشود یعنی روغن به اندازه کافی وجود نداشته باشد و یا از محصولات نامرغوب و تقلبی استفاده شود موجب حرکت سایشی و لغزشی خواهد شد.

البته مواظب باشید که اگر هم روغن بیش از اندازه باشد روانسازی هم بیش از حد اندازه انجام می شود در نتیجه حرکت یاتاقان موجب تولید حرارت بسیار زیاد و صدمات جبران نا پذیر خواهد شد

موارد ذکر شده در بخش قبلی از مهم ترین عوامل یاتاقان زدن خودرو بودند در بخش بعد مواردی که ممکن است با عث یاتاقان زدن شوند را موردی ذکر میکنیم

1. قطع شدن سیم فشنگی روغن و عدم توجه به چراغ هشدار روغن

2. از بین رفتن قسمتی از یاتاقان که خلاصی در بخشی از میلنگ را میگیرد

3. حرکت زیاد با دنده سنگین

4. حرکت طولانی مدت با دور موتور بالا و نزدیک به محدوده قرمز

5. داغ کردن بیش از حد خودرو

موارد ذکر شده همگی جز مواردی بودند که باعث خرابی و یاتاقان زدن خودرو می شوند.